Radialdäck introducerades först på marknaden 1946. Tack vare deras tekniska överlägsenhet på många områden spred denna däcktill överlägsenhet snabbt och förträngde de hittills vanliga diagonaldäck från de flesta användningsområden. Idag används övervägande radialdäck på moderna traktorer och dragande maskiner.
I vissa specialområden, såsom skogsbruk, är det dock fortfarande rimligt att använda diagonaldäck på grund av produktspecifika särdrag. Denna pionjärteknik dominerade däckvärlden sedan dess utveckling 1898.

Skillnader mellan diagonal- och radialdäck
De äldre diagonaldäck har invändigt flera lager av nylonfibrer som är lagda diagonalt över varandra i en vinkel på 55 grader. De bildar konstruktionsmässigt en ganska styv stomme. Å ena sidan är sådana diagonalt konstruerade däck mycket stabila, tål hög belastning och är väl skyddade mot skador. Deras låga flexibilitet ökar dock rullmotståndet och därmed bränsleförbrukningen. Dessutom värms däcket snabbt upp under användning.
Det första riktiga radialdäcket, Michelin 185-400 SP, kom på marknaden 1949. Det "radiala" i radialdäck hänvisar också till anordningen av de olika lagren i däcket. I radialdäck löper stommens tygskikt vinkelrätt mot färdriktningen och är lagda i en vinkel på 90 grader över varandra. Med andra ord strålar stommens fibrer och stålkablar från mitten av däcket utåt. Radialtekniken säkerställer en till stor del oberoende funktion av däckets sidovägg och slitbana, vilket lovar olika fördelar. En sådan stomme är markant mer elastisk och leder till en bättre kurvegenskap för däcket. Även rullmotståndet reduceras.
| typ | fördelar | nackdelar |
| Diagonal |
|
|
| Radial |
|
|
VF-däck är nästa evolutionsteg
Radialdäcksteknologin har dock också utvecklats vidare. För närvarande sätter VF-profiler nya standarder. Konstruktionen följer fortfarande den radiala designen, men tack vare förbättrad stommteknik kan dessa däck bära samma last som jämförbara standarddäck vid 40 procent lägre däcktryck – eller bära upp till 40 procent mer last vid samma däcktryck. Den nyutvecklade konstruktionen ger VF-däck den nödvändiga flexibiliteten och stabiliteten vid skiftande tryckförhållanden och säkerställer en säker traktion. I praktiken medför denna däcktill typ dubbel nytta: På åkern kan däckets inre tryck sänkas, så att kontaktfladen skonsamt ökas. För vägtransport kan däcktrycket ökas för att spara bränsle.


